Pokalbis su reklamos režisieriumi Joe
Pytka
Nuotrauka iš svetainės http://www.campaignlive.co.uk/news/1301455/. |
Reklama. Kas ji? Ar tai mūsų sąmonę varginantis ir bevertę
informaciją teikiantis reiškinys, kuris manipuliuoja mūsų jausmais, protu ir
prigimtimi? O gal tai meninė išraiška, neatsiejama nuo globalios visuomenės,
atspindinti mūsų mąstymą, norus, gyvenimą ir įpročius? O kas, jei reklamos
neįmanoma vienareikšmiškai apibrėžti, nes joje telpa abu šie teiginiai? Į šiuos
klausimus padės atsakyti reklamos režisierius Joe Pytka, žmogus, kurio vardas
yra neatsiejamas nuo šiuolaikinės reklamos pasaulio.
Kad pasiektų aukštumas, J. Pytka ilgai ir sunkiai dirbo.
Jis režisavo daugiau nei 40 „Super Bowl”[1]
reklamų. Virš 5000 sukurtų reklamų jam
pelnė 3 Amerikos režisierių sąjungos reklamos režisūros apdovanojimus ir 14
nominacijų. Trumpai sunku ir papasakoti, kodėl jis yra laikomas reklamos režisierių
režisieriumi. Bet tereikia pamatyti jo sukurtų reklamų sąrašą, kad pradėtum
suprasti, jog paveikiausios tavo gyvenime matytos reklamos, galbūt privertusios
„įsisukti“ į pamišusį reklamos pasaulį, labai tikėtina, buvo sukurtos būtent J.
Pytkos. Siūlome paskaityti interviu su režisieriumi[2].
Jeigu
aš Jums duočiau kamerą bei scenarijų ir tuos pačius daiktus įteikčiau dar
dešimčiai reklamos režisierių, kuo Jūsų režisūra skirtųsi nuo kitų?
Negaliu to
paaiškinti. Kiekvienas režisierius skirtingai mato pateiktą medžiagą. Jei
kalbame apie gerus filmų režisierius, visi jie kiekvienam filmui turės savo
skirtingą žiūrą ir asmeninę režisavimo filosofiją. Bėgant laikui geri
režisieriai pradeda keisti savo filmavimo „filosofijas“, nes jie keičiasi kaip
kūrėjai, subręsta, tampa išmintingesni.
Kai analizuoji,
pavyzdžiui, per 30 metų sukurtus Džono Fordo (John Ford) filmus, pastebi, kad
jie nepaprastai smarkiai keitėsi. Su laiku jie tapo daug ciniškesni, keitėsi
pozicija politiniais klausimais. Kiekvienas kūrėjas individualiai suvokia
techniką ir ją vizualiai pateikia skirtingai. Kai kurie žmonės savo technika
užgožia idėjas. Aš mėgstu, kai pati idėja sufleruoja filmavimo techniką. Daug
žmonių turi tam tikrą stilių ir jį visur „kiša“. Man tai asocijuojasi su
tingumu ir per daug komerciniu požiūriu į savo darbą. Visada maniau, kad reklama
privalo būti įkvepianti kaip paveikslas arba skulptūra.
Kokie reklamos kūrimo procese dalyvaujančių žmonių veiksmai Jus labiausiai erzina?
Galutinis reklamos produktas būna
patikėtas man, todėl aš visada sprendžiu problemas, iškilusias filmavimo metu.
Jei aš kažko nežinau, vadinasi, laiku man apie tai nebuvo pasakyta. Didžiausia
problema filmuojant iškyla tada, kai besifilmuojantys žmonės aiškiai nesuvokia
savo tikslo. Mano geras draugas (jis anksčiau buvo Airijos kariuomenės
kapitonas) mėgsta sakyti: „Kad laimėtum mūšį, turi turėti aiškų siekį.“ Daugybę
kartų per vėlai žmonės ateidavo man pasakyti, kad mes galime arba negalime
kažko padaryti dėl tam tikrų priežasčių. Tai mane pykdydavo ir erzindavo, nes
visada būna nustatyti laiko terminai ir išlaidos, kurių negalima viršyti. Nepamirškime,
reklamos kūrimas – brangus procesas. Be to, aš tiesiog nenoriu savo kūrybinės
energijos naudoti kažkam, kas yra nereikšminga vien dėl to, kad kažkas
nesugebėjo atlikti savo užduoties.
Reklamos kūrimo procesui svarbus yra
spontaniškumas. Sakyčiau, kad 60–70 % filmavimo laiko reikia daryti nustatytą
darbą ir apie 30 % laiko reikia pasilikti bandymams tam, kad reklama būtų geresnė
nei planuota, vientisa ir užbaigta.
Nuotrauka iš svetainės http://asmarterplanet.com/mobile-enterprise/files/ibm-mobile-joe-pykta.png. |
Kokias didžiausias reklamos tekstų kūrėjų klaidas Jūs pastebite?
Scenarijaus silpniausia vieta dažniausiai yra
dialogai. Jie ne visada būna realistiški. Tik vienas kitas tekstų rašytojas
gali sukurti gerus dialogus ne tik reklamose, bet ir komiksuose.
Sunku priversti žmones reklamose ir natūraliai
kalbėti. Dažniausiai šias problemas išsprendžiame filmuodami reklamą arba prieš
filmavimą: pakeičiame dialogus arba leidžiame juos supaprastinti patiems
aktoriams. Beveik visada mūsų klientai reklamoje nori pasakyti daug sudėtingos
informacijos, o daugelis rašytojų linkę visą informaciją atskleisti tik verbaliai
(pasakyti žodžiais). Mano darbas – išgryninti dialogus ir padaryti taip, kad
jie skambėtų natūraliai.
Jūs esate ir dailininkas, tiesa?
Iš tikrųjų lankiau meno mokyklą, nes norėjau tapti dailininku Pitsburge
(JAV). Tačiau aš niekada iki galo nebuvau tam atsidavęs.
Teko girdėti, kad Jūs daug
paaukojote VCU Reklamos akademijos stipendijų fondui[3]. Ką Jūs manote apie Riką
Boiką (Rick Boyko) ir jo darbą su studentais?
Ilgą laiką reklama buvo tiesiog spausdinama arba transliuojama televizijoje.
Įvykus komunikacijos revoliucijai, reklama tapo daug sudėtingesnė ir platinama
daugiausia internete. Šiuolaikinėje reklamoje yra daugiau laisvės ir daugiau potencialo
laužyti taisykles.
Daug jaunų žmonių nustojo kreipti dėmesį į televiziją. Jų manymu, tai „paika“
medija. Todėl Rikas (Rick), manau, elgiasi teisingai, bandydamas pakeisti būsimos
reklamos kartos požiūrį į reklamą.
Nuotrauka iš svetainės http://looneytunes.wikia.com/wiki/Joe_Pytka?file=Joepytkadirector.jpg. |
Jei rytoj taptumėte mokytoju, ko mokytumėte jaunuosius kūrėjus?
Aš nesu reklamos specialistas. Aš – režisierius. Negaliu mokyti taip, kaip
tai sugeba daryti Rikas. Aš reklamos idėjų nekuriu, mano darbas – „pagamintas”
idėjas surežisuoti. Viskas, ką aš galiu padaryti, – tai patikslinti idėją.
Atlikdamas savo darbą, aš tiesiog turiu įsitikinti, ar iki galo pats suvokiu,
ką norima pasakyti reklama. Taip pat turiu apgalvoti, ar panaudodamas savo
kompetenciją galiu idėją įgyvendinti, patobulinti kai kuriuos aspektus. Taigi aš
negalėčiau patarinėti žmonėms reklamos idėjos lygmenyje. Aš išmanau filmavimo
subtilybes ir galiu suteikti žinių apie tai, kaip turėtų atrodyti dokumentinis
filmas ar komercinė reklama.
Vienintelė koncepcija, kurią taikau kūrybinėms medijoms, yra ši: norėdamas
kurti reklamas, tu turi būti susipažinęs su kitomis meno formomis, pavyzdžiui, literatūra,
teatru, tapyba ir muzika. Jie visi komercinėje (ir ne tik) reklamoje persipina.
Be to, niekada nežinai, kas tave įkvėps šį kartą. Aš patarčiau domėtis menu tiek,
kiek įmanoma ir turbūt gamtos mokslais, nes jie taip pat gali būti pritaikomi
technologijose. Aš visada maniau, kad reklama turi siekį būti tokia kūrybiška
kaip tapyba arba skulptūrų lipdymo menas.
Iš anglų kalbos vertė Viktorija
Bendaravičiūtė
[1] Tai viena iš
populiariausių futbolo programų Amerikos televizijos istorijoje. Rungtynių
transliaciją 2011 m. prie televizorių ekranų stebėjo 111 milijonų žiūrovų. 2013
m. 30 s trukmės reklama per rungtynes vidutiniškai kainavo apie 4 milijonus
dolerių.
[2] Interviu originalo kalba
http://ihaveanidea.org/creatives/2005/03/14/joe-pytka/.
[3] VCU – Virginia
Commonwealth University. Daugiau informacijos galima rasti adresu http://brandcenter.vcu.edu/.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą
Komentuodami laikykitės pagarbos ir gramatikos principų